Online winkelen is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Nederlanders bestellen tegenwoordig ook steeds vaker hun vers boodschappen online. Terwijl supermarkten en bezorgdiensten handig op deze trend inspelen, verdwijnen veel speciaalzaken omdat ze de stap naar online niet weten te maken. Zonde. Hoe kun je het authentieke karakter van een winkel doorvertalen naar online, zonder dat daarbij de beleving en kennis verloren gaat? Dat was de vraag die Uw Slager ons stelde.
“Door het nieuwe stuk ‘online’ weten méér mensen ons te vinden. Het is nu en-en.”
Daan Ruijter, Uw Slager te Obdam
Wat heeft de vakslager van nu nodig? Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit, welke processen kunnen worden verbeterd of geautomatiseerd, en hoe kunnen we ervoor zorgen dat de communicatie richting de consument zowel in de winkel als online eenduidig is?
In de eerste fase zochten we met Midmid antwoord op deze vragen en kwamen daarbij tot twee belangrijke inzichten:
Veel vakslagers doen bijna alles nog handmatig. Denk aan het samenstellen van prijzen, aanbiedingen, bestellingen en communicatie-uitingen. Door het gebrek aan een helder systeem is de kans op fouten groter en hebben slagers veel minder tijd om zich bezig te houden met wat ze écht belangrijk vinden: hun product.
Alle activiteiten van de vakslager spelen zich fysiek af in de winkel. De meeste vakslagers maken geen gebruik van online bestellen of digitale promotiekanalen, waardoor ze potentieel een grote en belangrijke doelgroep mislopen.
“Met Midmid kan ik me volledig richten op mijn passie. Alle andere zaken worden automatisch geregeld.”
Sander Duin, Uw Slager te Breezand
Op basis van deze inzichten heeft Midmid het online platform toegespitst op de wensen van de vakslagers die zijn aangesloten bij Uw Slager. De migratie van het oude naar het nieuwe platform is in kleine en behapbare fases opgedeeld, waardoor mogelijke risico’s zijn vermeden. Daarbij krijgt iedere ondernemer intensieve begeleiding zodat hij direct optimaal gebruik kan maken van de online bestelomgeving, e-mail en website, zonder daarvoor nieuwe hardware aan te hoeven schaffen.
Vanuit één online omgeving kan de vakslager nu bestellingen afhandelen, stelt hij met een druk op de knop zijn communicatiemiddelen samen, en heeft hij altijd inzicht in zijn cijfers. Denk aan bezoekersaantallen, bestellingen en omzetten. Zo kan hij zich volledig richten op zijn product en worden overige taken automatisch uit handen genomen.
“Wat begon met een pilot van vijf winkels, is inmiddels succesvol voor 95 Uw Slagers.“
Albert-Peter Veldkamp, directeur Uw Slager
Wil je weten wat Midmid voor jouw onderneming kan betekenen?
Aarzel dan niet contact met ons op te nemen.